Femern-artikler
Tidslinje for Femern Bælt-projektet
Se historikken for Femern Bælt-projektet.
![Arbejdshavnen på Lolland, sommeren 2022 Arbejdshavnen på Lolland, sommeren 2022](/media/cpupnxbi/dsc_4379-1200px.jpg?width=330&height=220&format=jpg&quality=90&bgcolor=fff&v=1d8ef949dc79290)
Finansiering – statsgarantimodellen
De faste forbindelser over Storebælt og Øresund er finansieret via statsgarantimodellen med brugerbetaling. Det samme er tilfældet for den kommende Femern Bælt-forbindelse.
![](/media/tgna55u3/femern-2528-ilv-06054-1-55-portal-area-1.jpg?width=330&height=220&format=jpg&quality=90&bgcolor=fff&v=1d8096338409b00)
Den faste forbindelse over Femern Bælt
Femern Bælt-forbindelsen bliver en ca. 19 km lang sænketunnel med en firesporet motorvej med nødspor og en dobbeltsporet, elektrificeret jernbane. Forbindelsen forventes at kunne åbne for trafik i 2029.
![Visualisering af portalområdet på Lolland Visualisering af portalområdet på Lolland](/media/uhojtazj/ilv-16054-1-vf02-a01_portalomraade-lolland-1200px.jpg?width=330&height=220&format=jpg&quality=90&bgcolor=fff&v=1da422d07daeb00)
Miljøundersøgelser
I henhold til national og international lovgivning er Femern Bælt-projektets virkninger på miljøet blevet vurderet.
![](/media/ivofsloy/femern-111-roedbyhavn-in-birds-eye-view.jpg?width=330&height=220&format=jpg&quality=90&bgcolor=fff&v=1d809633874f170)